Jouw bedrijf laten groeien, het is één van de belangrijkste aspecten in jouw rol als ondernemer. Dit geldt voor kleinere bedrijven, maar ook voor elk grote bedrijf.
Maar hoe doe je dat? Dat vertel ik je in dit blog aan de hand van 7 tips.
Laatst kreeg ik van een frequente lezer van mijn blogs de opmerking dat veel van mijn blogs in de kern op elkaar lijken. Ik kan dat alleen maar volmondig beamen!
Omdat de kern, de materie is die ik als business coach adem en uitdraag. Deze materie werkt en daar grijp ik altijd op terug.
Er zit daarnaast ook kracht in de herhaling zodat je je iets eigen kan maken. Zo ook in de 7 tips die ik met jullie wil delen over het té snel groeien van je bedrijf.
Weet wel...
Tips, trucs en goed bedoelde adviezen doen in de kern niets. Een tip is namelijk niets anders dan uitgesproken taal op het moment dat de ontvanger van de nieuwe kennis er vervolgens niks mee doet. De waarde zit hem niet in de tip maar in de toepassing ervan.
Ondernemers hebben veel zorgen, waar vind ik potentiële klanten? hoe behoud ik nieuwe klanten? Hoe houdt ik contact met klanten? Maar groei zelf is daar meestal niet één van. Althans dat denken ze voor die groei werkelijk ontstaat.
Een arts kan jou pas helpen met de pijn die je voelt in je arm op het moment dat de arts weet wat arm precies mankeert. Zo is het ook als iemand je de weg wil wijzen. Dan moet die persoon wel weten waar je precies bent.
Als we hierin een vertaalslag maken naar je bedrijf en je dus echt kan en durft te benoemen waar je je bevindt, op het gebied van exact resultaat, cultuur, perspectief en je team, dan pas ben je in staat om de plek te bepalen waar je je echt bevindt. We noemen dit ook wel, je punt A.
Gezien we bij tip 1 bepaald hebben waar je je bevindt, kunnen we nu bepalen waar je naartoe wilt.
Hiervoor zul je de volgende punten concreet moeten maken, de wat en de wanneer.
Laten we het voorbeeld nemen van je omzet. Stel dat je nu een omzet draait van €200.000. Dit is dan je punt A. Dit is ontstaan door je beste denken daarbij genomen acties.
Waar je naartoe wilt is punt B.
Om nou in je punt B een echte vervolgstap te kunnen maken, heb je je huidige denken los te laten en zul je in staat moeten zijn om groter te gaan denken.
Dus laten we nu zeggen dat je in 2022 voor een omzet gaat van €350.000, dit betekent feitelijk een groei van 75%.
Nou hebben wij in ons hoofd allemaal een intern systeem zitten. Dat interne systeem is een machine die allemaal verschillende gedachten produceert. Zowel werkbaar als onwerkbaar.
Dit interne systeem gaat dus absoluut wat vinden van die 75% groei, gezien je nu nog komt vanuit je beste denken en vanuit daar heb je nog nooit eerder €350.000 omgezet.
Zo zullen er gedachten opkomen: Hoe dan? Dit kan ik niet, hier heb ik de mensen niet voor of hier heb ik het geld niet voor. Zo zijn er nog veel meer redenen en excuses te bedenken waarom je uiteindelijk niet start en gewoon blijft doen wat je altijd al deed.
Op die manier zal je resultaat ook niet verbeteren en spreken we over een patroon. Dan laat ik het aan jou of het een werkbaar of onwerkbaar patroon is. Feit is dat je op deze manier op je punt A blijft en je eigenlijk toch wel naar een punt B moet om je bestaansrecht te behouden.
Uiteindelijk zijn er 2 opties, of je groeit of je krimpt.
Om bij je punt B te komen heb je je n.v.a's in kaart te brengen. N.v.a. staat voor noodzakelijke vereiste actie. Dit noemen we ook wel kernacties.
Wat je hierin doet is een duidelijk verschil laten zien wat jouw kern acties zijn en wat voor jou rand acties zijn. Deze rand acties zijn vaak van ondergeschikt belang voor jou als leider.
Dit betekent niet dat ze niet uitgevoerd moeten worden, maar de vraag is of jij hiervoor de juiste persoon bent.
Er zijn een aantal tools die je kunnen helpen om onderscheid te maken tussen kern en rand acties. De belangrijkste tool is do, drop and delegate.
Do: wat moet jij echt zelf doen, bijvoorbeeld het voeren van sollicitatiegesprekken.
Drop: hetgeen wat je niks oplevert niet meer doen. Bijvoorbeeld te lang in gesprekken zitten waarvan je weet dat ze niks opleveren.
Delegate: Het uitbesteden van taken waarvan jij weet dat een ander ze ook zou kunnen uitvoeren en waarbij jouw input minder van belang is. Wanneer je dit toepast zullen je n.v.a's zichtbaar worden.
Zo zul je zien dat voor de eerder genoemde omzet van €350.000, jij jezelf voornamelijk zal moeten bezighouden met het aansturen van je team en je het aannemen van nieuwe mensen om dit team te versterken en vergroten.
Zoals eerder aangegeven zul je je als leider bezig moeten houden met de aansturing van je mensen. Waar veel leidinggevende zichzelf in de voet schieten, is dat ze vergeten dat een onderdeel van goede leiderschapskwaliteiten, dat goed coachen van medewerkers en mensen een vereiste is.
Op deze manier kan je namelijk per individu de werkbare en minder werkbare punten boven brengen. Hierdoor kan je precies bepalen wat een geschikte plek is voor een persoon binnen het bedrijf.
Zie dit als een opstelling van een voetbalelftal, een spits is een spits en een keeper een keeper omdat de coach dan wel leidinggevende van het team ziet waar de kracht ligt per individu en van daaruit weet op welke plek ze het beste tot hun recht komen.
Wat je verbaal creëert wordt al snel werkelijkheid.
Bij tip 2 spraken we al even over een intern systeem. Die machine die allemaal gedachten produceert. Door het hebben van onwerkbare gedachten en deze niet op te merken kan er zwakke taal ontstaan. Dan wel een zwakke manier van spreken.
Zo kan je de gedachten hebben: Ik kan dit niet met als resultaat in je spreken, ik ga mijn best doen.
Of de gedachte: ik heb ik dit nog nooit eerder gedaan, waar je spreekt over "proberen".
Dit is taal die jou als persoon zwakker laat overkomen.
Een ander voorbeeld van zwakke taal is het gebruiken van verkleinwoorden. Denk aan bedrijfje, klantje of uurtje. Als je dit zo leest, dan zal je begrijpen, dat deze vorm van taal niet bijdraagt aan een daadkrachtige uitstraling wat dus eigenlijk een onwerkbaar patroon is op de weg naar punt B.
Ik zei het al eerder, je beste denken is het denken wat je heeft gebracht waar je nu bent.
Maar vergis je niet.
De positie waar je nu bent kan heel comfortabel worden. Dan zal de taal die je gebruikt vaak gebaseerd zijn op tevredenheid met hoe het nu is. Daar is niks mis mee maar het draagt niet bij aan groei.
Tevredenheid is een goed ding zolang je maar beseft dat er altijd een volgend level van tevredenheid is en jij als ondernemer moet groeien om niet te krimpen.
Om het volgende level te bereiken zul je keuzes moeten maken die deze groei creëren. Dit noemen we groei keuzes.
Zonder kun je niet succesvol ondernemen.
Deze groei keuzes voelen vaak oncomfortabel en pijnlijk. Ik gebruik hier altijd het voorbeeld van het groeiproces van een krab. De binnenkant van krab, ook wel het weke deel genoemd, groeit, maar het harnas eromheen groeit niet mee. Dit betekent dat er op een bepaald punt dusdanig veel druk op het weke deel van de krab komt te staan, dat de hij 2 keuzes heeft, 1: hij blijft waar hij zit en zal dus sterven of hij gooit zijn harnas af en creëert een groter harnas en gaat als een grotere krab door het leven.
100% van de mensen liegt 80% van hun tijd.
Dit doen ze met name tegen zichzelf. Dus voor jou om te groeien is het een vereiste om brutaal eerlijk te zijn en je bullshit weg te snijden. Wees eerlijk tegen jezelf en tegen je omgeving. Verwar eerlijkheid niet met botheid maar wees oprecht en duidelijk.