In dit blog geef ik je een aantal inzichten en tools voor het coachen van medewerkers. Om coaching effectief te laten zijn, is het van belang om te weten waar coaching voor staat en welke vorm bij jou als coach past.
Vandaag de dag zijn er veel soorten coaches. Zo heb je coaches die je helpen met ' goed voelen'. Of coaches die je helpen met het voorkomen/ verhelpen van een willekeurige kwaal.
Maar wat zijn de meest effectieve coaches?
Dat zijn niet coaches die jou motiveren of inspireren! Dat zijn coaches die:
Een goede coach moet brutaal eerlijk zijn.
Dit is wat een goede coach een goede coach maakt. Het is dan ook niet de rol van de coach om jou een goed gevoel te geven of te fungeren als stok achter de deur.
Voor mij als business mentor is het overduidelijk dat transformatie en coaching als een berg zonder einde zijn. Daarom is het heel belangrijk dat jij je ook als coach blijft ontwikkelen om je competenties te vergroten.
Ik werk zelf al jaren als coach. Maar ook ik heb een coach die naar mij luistert zoals niem and naar mij luistert en mij vragen stelt die niemand anders mij stelt.
Hoe motiveer je medewerkers? Daarop is mijn antwoord: NIET. Iedereen heeft zijn of haar manier van zijn.
Wat betekent dit voor jou?
Dat betekent dat jij jezelf moet creëren - dan wel uit vinden - als werkgever of manager die:
Zo wordt zichtbaar wat er werkt en wat er niet werkt. Voor zowel de medewerker als voor jezelf als leidinggevende.
Je moet écht luisteren naar de medewerker om feedback te kunnen geven. Feedback zonder eerst luisteren zal nooit in de praktijk worden toegepast.
Om goed te luisteren zul je echt moeten doorvragen. Op deze vragen zullen antwoorden komen die patronen in het gedrag zichtbaar maken. Op onwerkbare patronen dienen correcties doorgevoerd te worden.
Door echt in te checken bij een medewerker en te luisteren, zullen er inzichten naar voren komen waarvan je medewerker overtuigd is dat het zo is. Terwijl jij ziet dat deze overtuigingen niet persé de waarheid zijn.
Erkenning geven aan je medewerkers is nog een cruciaal punt als het gaat om de maximale effectiviteit. Laat altijd duidelijk merken dat je blij bent met prestaties die je medewerkers gecreëerd hebben.
Voor het zijn van een effectieve werkgever, manager en coach, is het van belang dat je als werkgever een wandelende demonstratie bent van werkbaar gedrag. Om op die manier een sluitende dynamiek te creëren met je medewerker.
Hierbij zul je ook je eigen overtuigingen moeten opmerken en indien nodig loslaten. Zodat je zonder oordelen een gesprek kan voeren met je medewerker.
Dit is simpel maar niet gemakkelijk.
Je moet hier enige ervaring en competenties hebben om met je medewerkers op één lijn te komen.
Geef ook jezelf feedback en vraag feedback aan de mensen om je heen. Zo werk je continu aan je eigen ontwikkelingen en beng je jezelf en je organisatie naar een volgend level.
Kortom ben een wandelende demonstratie van hoe jij graag wilt zien hoe je medewerkers zich demonstreren. Het is net als met kinderen, geef het goede voorbeeld en zij nemen het over. Geef het slechte voorbeeld en zij nemen dit over.
Leiderschapskwaliteiten ontwikkelen is hierbij cruciaal.
Kijk kritisch naar je team en bepaal per individu:
Op deze manier breng je je punt A van je medewerkers in kaart. Definieer vervolgens waar je met dit team naartoe wil werken. Dit doel is je punt B.
Het geeft voor jou als leidinggevende een duidelijk inzicht waar je je medewerkers per individu naartoe kunt leiden. Essentieel voor het coachen van medewerkers.
Er zijn geen onwerkbare teams, er zijn slechts onwerkbare leidinggevenden.