Bij leiderschap en verantwoordelijkheid horen ook minder leuke taken. Één van die taken kan het ontslaan van medewerkers zijn. In deze blog vertel ik je hoe je daar mee om kan gaan.
Ik vertel je hoe je dit op een functionele manier doet. Met deze methode zorg je ervoor dat het gesprek prettig plaatsvindt. Voor jou als leidinggevende én voor de medewerker.
Wanneer besluit je tot ontslag over te gaan. We komen zo nog terug op ontslag uit een faillissement of overname, maar richten ons eerst op iemand ontslaan door niet functioneren.
Dit ontstaat niet zomaar en hier is een traject aan vooraf gegaan. Onwerkbare patronen zijn blootgelegd en plannen voor correcties zijn besproken. Vraag je als leidinggevende altijd af of dit traject gedegen is uitgevoerd.
Ken jij de medewerker goed? Is de boodschap duidelijk waarom de persoon niet functioneert? Kijk ook vanuit ownership wat jouw aandeel hierin is. Het coachen van medewerkers ligt bij jou. Jij bent tenslotte verantwoordelijk.
Aan een ontslaggesprek is een verbetertraject voorafgegaan.
In dit traject hebben jij en de medewerker de ontstane situatie besproken. Jullie hebben duidelijke afspraken gemaakt om het functioneren te verbeteren.
Deze afspraken moeten vastgelegd worden en helder zijn voor de medewerker. Een afspraak is pas helder als er een wat en per wanneer benoemd wordt. Zo weet iedereen wat er van hem of haar verwacht wordt.
Het is gebruikelijk om in een verbetertraject minimaal 2x een goed gesprek te voeren. In het eerste gesprek komen de constateringen en afspraken aan bod. De volgende keer grijp je terug op het eerdere gesprek waarin je de situatie evalueert. Je geeft aan wat er wel en wat er niet werkt en wat er ontbreekt.
Om dit te kunnen doen zul je dus uit moeten gaan van feiten en niet van aannames. Die feiten krijg je o.a. in beeld door de feedback van het management of andere collega's. Een erg belangrijk onderdeel bij het ontwikkelen van jouw leiderschapskwaliteiten.
In een ontslaggesprek evalueer je samen de resultaten van de voorgaande verbetertraject gesprekken .
Stel om te beginnen de vraag hoe de medewerker vindt dat het gegaan is. Daarna kan je samen de balans opmaken ten aanzien van de gemaakte afspraken. Als je het met elkaar eens bent spreek je van een ontslag met wederzijds goedvinden.
We gaan er in dit geval vanuit dat de afspraken niet zijn nagekomen en dat er geen zwaarwegende redenen voor zijn. Dan is de enige conclusie dat de samenwerking geen toekomst meer heeft.
Leuk is anders maar het is heel belangrijk om een direct gesprek te voeren. Geef een duidelijke en definitieve boodschap.
Realiseer je wel dat dit slechte nieuws voor de medewerker impact kan hebben.
Leg daarom je beslissing uit met duidelijke argumenten. Wees direct maar niet bot.
Dit besluit tot ontslag moet wel bevestigd worden in een schriftelijke aankondiging tot ontslag. Ook hier geldt dat je duidelijke afspraken moet maken zodat alle betrokkenen weten wat er per wanneer gaat gebeuren.
De vraag die nog weleens vergeten wordt is:
Kan jij nog iets voor de medewerker betekenen?
In welke vorm dan ook. Met deze vraag toon je er blijk van dat je betrokken bent bij het welzijn van de medewerker.
Op het moment dat het bij een bedrijf niet goed gaat,
En/ of er sprake is van een reorganisatie en faillissement,
Dan spreken van we over een ander type ontslag. Namelijk: ontslag om bedrijfseconomische redenen.
Hier is een verbetertraject niet van toepassing. Er is dus een andere aanpak van het ontslaggesprek gewenst.
Wees nog steeds duidelijk en direct maar richt je meer op het toekomst pad van de medewerker. Dit is niet enkel een morele maar ook een wettelijke verplichting. We gaan hier niet te diep op in want dit voor ieder bedrijf weer anders m.b.t. sociale plannen etc.
Hier 5 extra tips ter voorbereiding van een ontslaggesprek voeren.
Is het nog niet duidelijk hoe je iemand moet ontslaan? Of heb jij vragen over een specifiek ontslaggesprek voeren, plan dan een vrijblijvende kennismaking met mij in.
Uit mijn ervaring als ondernemerscoach en business mentor heb ik veel dergelijke situaties meegemaakt. Ik versterk jou graag in jouw proces, vanzelfsprekend zit je hierna nergens aan vast.