Wat zijn eigenschappen van een succesvolle ondernemer? We weten allemaal dat een goede ondernemer altijd nieuwe kansen ziet, commercieel inzicht en een dikke huid heeft.
Maar in mijn jaren als business coach zie ik een aantal eigenschappen die de kans groot maken op succes.
Een visie is een kijk of mening van iemand op iets. Een succesvol ondernemer heeft een hele duidelijk visie. Een visie op hetgeen dat hij wilt bereiken en wie hij wilt bereiken.
Een goede ondernemer heeft vertrouwen in de toegevoegde waarde van het business model van zijn of haar bedrijf. Ziet kansen om toegevoegde waarde te leveren, maar altijd vanuit een duidelijke visie.
Een goede visie kijkt niet naar volgende week, niet naar volgende maand en zelfs niet naar volgend jaar. Een goede visie kijkt verder dan tijd en is onderdeel van je DNA. Denk bij een goede visie aan Microsoft:
"Empower every person and every organization on the planet to achieve more."
Een goede visie gaat verder dan het maken van omzet. Een bedrijf die niets anders doet dan omzet genereren, is een 'arm' bedrijf.
Integriteit is voor iedereen die op een eerlijke manier in het leven wil staan, van groot belang. Dit geldt voor eerlijk zijn naar een ander, maar ook zeker eerlijk zijn naar jezelf.
Voor een succesvol ondernemer is dit niet anders. Los van je eigen normen en waarden is een niet integere manier van zakendoen, op de korte of lange termijn, funest voor je bedrijf.
Een succesvolle ondernemer kijkt op een brutaal eerlijke manier naar zichzelf en zijn keuzes.
Hij of zij kijkt welk effect deze hebben op de onderneming. Regelmatig laten succesvolle ondernemers zich coachen, zodat zij dingen te zien krijgen die zij zelf niet zien. En waar nodig correcties kunnen doorvoeren op onwerkbare patronen. Ook ik kan jou helpen als ondernemerscoach.
Een hele belangrijke eigenschap voor een ondernemer is dat hij altijd een doel voor ogen heeft. Zonder doel kan er ook niet gescoord worden. Zonder scoren kun je niet winnen en word je ook niet succesvol.
Let op.
Je kan je doel pas bepalen als je weet waar je nu staat. Jouw punt A.
De groei van een organisatie zit altijd in het stellen van een punt B en durven verplaatsen van punt B wanneer de doelstelling gerealiseerd is. Dit vraagt om een continue transformatie van jou als ondernemer en persoon.
Heel simpel, verstand van zaken over hetgeen dat jij verkoopt mag niet ontbreken. Sterker nog, het is de levensader van je onderneming.
Leiderschapskwaliteiten zijn cruciaal voor een ondernemer. Goed leiderschap staat voor het pakken van ownership van hetgeen waar jij verantwoordelijk bent. Dit is voor jou als succesvol ondernemer, voor zowel je klanten, medewerkers als leveranciers van groot belang.
Een echte leider besteed taken uit maar neemt altijd verantwoordelijkheid en houdt dus overzicht. Op het moment dat een proces niet goed loopt, dan ben jij altijd degene die hierin de verantwoordelijk pakt. De medewerker heeft enkel een taak uitgevoerd.
Heldere en duidelijke communicatie is essentieel voor een goed ondernemer. Wat is je boodschap en hoe breng jij die over op een manier die de juiste impact maakt.
Een goede ondernemer:
De aloude uitspraak meten is weten, komt natuurlijk ergens vandaan. Inzicht in wat er gebeurt in jouw onderneming, zowel kwalitatief als kwantitatief zijn bepalend voor een succesvolle koers van jouw bedrijf.
Een echte ondernemer ziet altijd ruimte voor verbetering.
Een mooi voorbeeld van Klaas, met wie ik, als business mentor, al twee jaar samenwerk. Hij heeft het bedrijf van zijn vader 10 jaar geleden overgenomen. Een bedrijf in verkoop en verhuur van bouwmachines en materialen. Het bedrijf bestond toen al 25 jaar en had vanzelfsprekend een eigen visie en cultuur. Echter, tijden veranderen en Klaas besefte steeds meer dat doorgaan op dezelfde manier als de afgelopen 25 jaar niet zou leiden tot groei. Voor zijn gevoel stond het bedrijf stil. En dan zou het bedrijf automatisch krimpen. En dat was iets wat Klaas absoluut niet wilde.
Samen hebben wij de bedrijfsprocessen en ambities in kaart gebracht en daar hele concrete (groei)doelstellingen aan gekoppeld. Met een duidelijke visie voor de toekomst.
Voor het runnen van een effectieve organisatie die jaar in jaar uit een gezonde groei doormaakt, is het van belang dat je instaat bent om beslissingen te nemen. Om impact te maken op de groei van jezelf als ondernemer en je bedrijf, heb je dagelijks te maken met het nemen van beslissingen. Hoe oncomfortabel deze soms ook kunnen zijn - denk aan het overgaan tot een ontslaggesprek.
Er zit kracht in het maken van een beslissing, dit betekent dat iedere beslissing die je neemt bijdraagt aan de groei van jouw onderneming. Zelfs als je niet weet wat je moet doen of beslissen, neem dan een beslissing en kom erachter of het voor je werkt.
Werkt het niet? Neem dan een andere beslissing.
Alles in het leven valt of staat met doorzettingsvermogen. Dingen zitten wel eens tegen, dat kennen we allemaal. Uiteindelijk gaat het erom of je comfortabel kan worden met het oncomfortabele.
Als ondernemer, maar ook in je persoonlijk leven moeten we allemaal dingen leren. Dat gaat niet altijd makkelijk. We komen obstakels tegen, moeten risico's nemen, maar zie jij dit als beperkingen? Of zie je dit als bakens om je richting te geven?
Een succesvol ondernemer ziet obstakels uitdagingen en risico's als investeringen in zichzelf en zijn bedrijf. Dit maakt zowel de ondernemer als het bedrijf sterker door weerstand en door ervaring.