Ondernemers klagen steen en been over tekorten aan personeel. In vrijwel iedere branche zie je terug dat er genoeg werk is, maar ook te weinig handen die het werk kunnen verrichten.
Met enige regelmaat hoor ik van de cliénten waar ik mee werk, dat het lastig en moeilijk is om goed personeel te vinden. Als we dat gegeven als uitgangspunt nemen dan kunnen we gelijkstellen dat de woorden lastig en ingewikkeld, moeilijk en onmogelijk, termen zijn welke zijn gecreëerd door jouw eigen brein en die van anderen.
Als er één iemand is die zegt dat het krijgen van personeel echt moeilijk is en een ander bevestigd dit gegeven, dan zet jij jezelf vast in taal. Ja het is een gegeven dat er binnen veel branches genoeg werkgelegenheid is en te weinig personeel maar als jij je vast zet aan de overtuiging dat iets moeilijk of ingewikkeld is, gooi je op voorhand al een aantal deuren dicht.
Besef dat als jij op zoek bent naar goede mensen, deze niet op de bank zitten te wachten tot jouw vacature ergens voorbij komt. Zeker heden ten dage, want goede medewerkers hebben natuurlijk al een baan.
Als krachtige ondernemer heeft jouw bedrijf een sterk fundament en heldere doelstellingen. Je hebt processen geoptimaliseerd en schakelt mee met de ontwikkelingen in de markt en de wereld. Daarnaast heb je een gezonde balans tussen je werk en privéleven en vraag je dat ook van je medewerkers.
Dit krachtige ondernemerschap maakt jou ook een krachtige leider en stelt jou in staat om mensen te overtuigen en mee te nemen in je missie.
Deze basisbeginselen van succesvol ondernemen zal je moeten uitstralen in al je uitingen die je doet om personeel te werven. Mensen willen een duidelijke boodschap om zich mee te identificeren. Of je dit nu doet via een advertentie, recruiter of een directe benadering.
Vanzelfsprekend horen hier ook passende en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden bij maar de mensen die je echt aan je wil binden, zijn de mensen die je mee kan nemen in het verhaal van het bedrijf en die uiteindelijk dezelfde koers willen varen en bijdragen aan toekomstig succes.
Mijn verzoek aan jou is dan ook om jezelf open te stellen voor de mogelijkheden die er wel zijn, in plaats van jezelf vast te zetten in de onmogelijkheden die velen ervaren. Wees daarin de uitzondering. Benader actief, wees aantrekkelijk en creëer op die manier krachtige sollicitanten en vanuit daar krachtige medewerkers.
Mocht je meer willen weten, dieper op het onderwerp in willen gaan, of denk je: "voor mijn branche geldt dat niet", stuur me dan een persoonlijk bericht. Ik ga graag het gesprek met jou aan.